Ondernemen met landelijke slagkracht en lokale helden

Eén van de grote voordelen van franchisen is dat u gebruik kunt maken van de landelijke slagkracht van de franchisegever. De franchisegever zal landelijke marketingacties opzetten waar uw lokale bedrijf van kan profiteren. De franchise bouwt zo een grote naamsbekendheid op waardoor u meer omzet realiseert.

Natuurlijk is het prettig als u gebruik kunt maken van de landelijke marketingkracht van een franchiseorganisatie. Radio- of televisiecampagnes zijn hier een goed voorbeeld van. Maar wat zijn uw mogelijkheden om lokaal marketing te bedrijven? Er zijn franchiseorganisaties die veel doen aan landelijke marketingcampagnes, maar geen lokaal ondernemerschap stimuleren. The Read Shop staat hier anders in. Wij creëren juist lokale helden, ondernemers die in de buurt goed bekend zijn en op die manier veel trouwe klanten krijgen.

Maar wat betekent ‘lokaal ondernemen’ precies? Hierbij een paar voorbeelden.

Ieder jaar heeft The Read Shop een boekencategorie als speerpunt. In 2018 zijn dit kookboeken. We doen dit samen met Mevrouw Hamersma Kookboekenwinkel uit Amsterdam. U herkent misschien de naam Hamersma? Dat kan kloppen, want de man van Mevrouw Hamersma is de bekende wijnrecensent Harold Hamersma. Normaal gesproken zijn de zomermaanden niet de beste maanden voor kookboeken. De beste maanden zijn juist de laatste maanden van het jaar. Dit is mede omdat kookboeken vaak als cadeau worden gegeven. De ondernemer van een van onze The Read Shop winkels wilde toch graag in de zomermaanden meer kookboeken verkopen en bedacht samen met twee andere lokale ondernemers een leuk concept. De ondernemer wilde zich richten op barbecue boeken, een subcategorie die in de zomer goed verkoopt. Hij ging een samenwerking aan met een lokaal bedrijf dat barbecues verkoopt en met een lokale slagerij. Klanten kregen korting op een barbecue en op het vlees van de keurslager. Een samenwerking die voor deze The Read Shop een 2 keer hogere omzet in kookboeken leverde ten opzichte van gelijkwaardige winkels.

Een ander kookboekenvoorbeeld: regelmatig wordt in de boekhandel Scheveningen het zelfbedachte concept ‘Proef een kookboek’ uitgevoerd. Hierbij maakt de ondernemer zelf een recept uit een kookboek uit de winkel die dan wordt uitgedeeld aan de klanten. Hier krijgen ze erg leuke reacties op. Daarnaast heeft de ondernemer in de Kookboeken7daagse het restaurant dat tegenover de winkel zit in huis gehaald. Zij hebben wat gerechtjes in de winkel gemaakt en aan klanten uitgedeeld. Ook hebben zij een speciale wijn gemaakt omdat Scheveningen Bad 200 jaar bestaat, deze wordt ook verkocht in de boekhandel. Op deze manier probeert de ondernemer zelf de kookboekenverkoop te stimuleren, zij heeft hiervoor de kookboekenhoek ook erg leuk aangekleed met diverse kookartikelen, zoals schorten, spatels en cadeaupakketten.

Een andere manier om lokale helden te creëren is door ondernemers de vrijheid te geven om deels zelf hun assortiment te bepalen. Vanzelfsprekend is een groot deel van het assortiment bij alle The Read Shop winkels het zelfde, maar ondernemers hebben ook de mogelijkheid om zelf te bepalen wat ze willen verkopen. Zo verkopen sommige winkels producten van lokale kunstenaars, zoals schilderijen. Er zijn ook winkels die inspelen op het toeristenseizoen door speciale ansichtkaarten te bieden of een VVV hoek in te richten in de winkel.

Ook zijn er winkels die veel kinderactiviteiten organiseren, zoals de Ouder&Kind boekdans bij een van onze ondernemers. Hier wordt voorgelezen, muziek gedraaid en gedanst met de kinderen. Ook vindt er in de Kinderboekenweek een yogales voor kinderen plaats, waarbij een lokaal bedrijf de yogales verzorgt. De schoolperiode is een hele belangrijke periode voor veel boekhandels, met name de maanden juni, juli en september. Veel winkels hebben een groot aanbod aan schoolartikelen. Zo heeft een van onze ondernemer afgelopen jaar een kortingspas uitgegeven op scholen, waarbij scholieren een week lang korting kregen op schoolartikelen op vertoon van de pas. Ook kregen ze met de pas een gratis ijsje bij de lokale ijssalon en korting bij de escaperoom.

In de afgelopen jaren heeft een van onze The Read Shops schoolkoopavonden in hun eigen winkel georganiseerd, waar scholieren terecht konden voor al hun schoolartikelen. Dit was zo succesvol dat ze hier zelfs een speciale pop-up store voor hebben geopend, waarmee de ondernemers de schoolcampus willen terugbrengen voor jongeren. Met de pop-up store hebben ze de omzet van schoolartikelen weten te verdubbelen. Er vonden ook speciale schoolkoopavonden plaats, waarbij o.a. een DJ aanwezig was en alles voor het nieuwe schooljaar gekocht kon worden!

Concluderend komt het erop neer dat alle acties die een ondernemer opzet, als doel hebben om meer en loyalere klanten te krijgen. De ondernemer zien we als lokale held, waarbij de gunfactor om bij hem of haar te kopen groot is.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *